Apa itu diet - Bagaimanakah Cara Berdiet Dengan Sihat?

Kat bawah nanti anda akan tengok sedikit overview tentang diet sihat yang sudah ditentukan oleh sains yang mana ianya betul-betul berguna untuk kesihatan. Anda pun akan dapat panduan serta bina matlamat menuju cara pemakanan yang sihat setiap hari.

Mungkin ramai juga yang salah anggap pasal diet sihat ni. Kononnya, makanan yang boleh sebabkan timbangan berat mereka jadi ringan, itu sebenarnya tak cukup lagi untuk kita kata sebagai diet sihat , bahkan ia tak boleh bertahan lamapun kalau kita tetap amalkan sedemikian.

Contohlah, ada satu kajian yang pernah dibuat pada tahun 2019. Menerusi kajian ini, mereka telah rekod kononnya pengambilan diet yang hampir sihat pun masih lagi belum capai paras optimum. Pengkaji-pengkaji ini buat laporan bahawa makanan-makanan sihat yang tidak dimakan seolah-olah sama penting, kalau takpun mungkin lebih penting lagi, dengan makanan yang tak sihat yang dimakan jarang-jarang. Mereka akur bahawa "diet jenis suboptimal(bawah paras standard) adalah lebih dekat kepada kematian berbanding risiko global lain yang pernah ada, bahkan kes merokok pun belum menyaingi rekod yang dicipta oleh kes seperti masalah diet ini.”

Pengambilan bijirin dan buah-buahan yang rendah merupakan kesalahan yang paling teruk sekali bila ia berkait dengan kesan negatif kesihatan badan seseorang. Sama juga, pengambilan kekacang dan makanan berkhasiat bijian, sayuran, asid lemak omega-3, serat, serta lemak tak tepu, turut berikan kesan negatif yang agak teruk juga kepada kualiti hidup. Terlalu lebih mengambil makanan bergaram pun boleh jadi isu serius untuk kesihatan jangka masa panjang nanti.

Ujian seperti ini telah berikan sinar baru untuk anda tahu tentang apakah makanan-makanan yang diperlukan bagi tujuan diet sihat itu boleh tercapai, berbanding hanya fokus kepada apakah makanan yang perlu dielak semata. Seorang penulis bernama Michael Pollan pernah buat huraian ringkas berkenaan hasil tulisan bukunya, In Defense of Food, apabila beliau perhati bahawa kita sebenarnya haruslah, “Makan makanan. Jangan banyak. Yang banyak tu pokok.”

Corak diet sihat secara umumnya merupakan satu bentuk variasi-variasi dalam corak diet Mediterranean (dimodelkan selepas corak diet tradisional dari bandar itu mulai menguasai kawasan laut Mediterranean). Diet-diet seperti ini tekankan hampir semua sekali, tapi yang minimanya makanan yang diproses contoh seperti: sayuran, buah-buah, bijirin, kacang, dal, kekacang, bijian, serta lemak-lemak yang baik(terutamanya diambil dari pati minyak buah zaitun tambahan).

Diet seperti ini boleh diubahsuaikan ikut kesesuaian diet, budaya, atau etikanya. Ia kadang-kadangnya boleh jadi sihat samada dengan atau tanpa makanan yang berasaskan haiwan juga. Lagipun, perancangan rapi selalunya perlu ada juga bagi memastikan diet vegan dan diet vegetarian itu boleh jadi lengkap dan seimbang. Ramai orang anggap bila ada sedikit makanan berdaging itu kononnya boleh selesai kes lapar lebih baik. Sedangkan ianya cuma pilihan peribadi masing-masing. Padahal anda boleh je pilih organik dengan makanan berasas rerumput atau dari pilihan hasil dari makanan berasaskan haiwan ternakan rumput padang.



Alahai, air kosong pun cukup terbaik dah kalau nak hilangkan dahaga.

Telan Maksud Sebenar Diet Yang Sihat


Nah, bisakah anda menelannya? Mari kita lihat.

Diet Semua Jenis Makanan: Rupanya, ada banyak bukti yang mengaitkan semua jenis diet makanan yang diasaskan dari jenis tumbuhan ini boleh beri kesan yang sangat baik kepada kesihatan kita. Ini bermakna lebih lama masa anda dengannya, akan lebih hidup anda untuk beberapa tahun lagi.

Diet yang sihat menyediakan pelbagai jenis nutrien yang anda perlukan untuk kelangsungan hidup anda. Ini termasuklah asid lemak omega 3, serat, dan juga antioksidan—termasuk sekali vitamin-vitamin dan mineral-mineral—semuanya bertugas secara seiringan supaya keutamaan pada target menjaga kesihatan itu dapat disampaikan sepenuhnya. Manfaat-manfaat nutrien itu tadi telah terbukti menerusi banyak kajian, bahkan terbukti untuk beribu-ribu manusia.

Satu kajian untuk 23,153 orang rakyat German yang berusia antara 35-65 tahun yang mengambil makanan yang kaya khasiat buah-buahan, sayur-sayuran, serta roti berbijirin, seiring dengan sedikit sahaja pengambilan makanan berdaging, telah dilihat ia menunjukkan kemajuan pada kesihatan mereka. Bahkan keputusannya lebih bermakna lagi pada sesiapa di antaranya yang pandai mengurus keputusan BMI badan mereka, tidak merokok, kemudian yang mengamalkan juga aktiviti senaman untuk tiga dan setengah jam atau lebih setiap minggu.

Manakalah kajian yang diselia oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia WHO menemui bahawa ia belum lagi terlambat untuk mulakan diet yang lebih sihat. Mereka perhati wujudnya perkembangan sebanyak dua tahun lebih lama bertahan dari sudut jangkaan hidup seseorang yang berumur 60 tahun itu bilamana mereka mengurus corak diet mereka dengan sihat dan betul.

Berdozen-dozen kajian dan ujian klinikal menunjukkan bahawa diet jenis Mediterranean ini mampu bantu untuk mengimbangi:

lilitan pinggang yang sihat serta berat badan BMI
paras kolesterol yang normal
paras gula glukosa yang sihat dalam darah
paras lipids/lipoproteins yang normal dalam darah
paras tekanan dan pengaliran darah yang sihat
paras fungsi kognitif yang normal

Diet Berglisemik Indeks Rendah Dan Diet Sihat

Secara umumnya, corak pemakanan sihat itu perlu mengandungi makanan yang rendah beban glisemik indeknya.

Bila sebut je glisemik indek, firasat anda patut kuasai keputusan anda itu. Bukan senang juga. Sebab anda pun belum kenal betul-betul lagi macam mana nak faham glisemik indek. Asas matlamatnya ialah untuk hadkan nutrien lemah, isi makanan proses yang berkanji dan bergula. Iaitu makanan tak asli. Kalau nak ikutkan, sebenarnya terdapat banyak juga tumbuhan-tumbuhan yang wujud ini ianya berkanji, seperti lobak-lobak, dan buah-buahan yang mengandungi tahap glisemik indeknya tinggi.

Cuma belum jumpa lagi bukti mengatakan bahawa makanan itu membahayakan.

Sebaliknya, bukti kajian di tahun 2018 pernah menunjukkan hubungan dramatik tentang faedahnya mengambil berbagai-bagai jenis buah-buahan. Ini juga sejajar dengan kelebihannya yang turut mengandungi khasiat serat serta kesan dari prebiotiknya itu(cth. macam mana mereka memberi makan kepada bakteria baik di dalam usus anda). Faedah itu boleh nampak pada kesihatan dari sudut kardiovaskular, penghadaman, metabolik, respiratori, serta kesihatan tulangnya. Tambahnya, buah itu boleh meningkatkan tahap kewarasana seseorang dari sudut psikologi serta kesihatan kulit juga.


Popular posts from this blog

Proflavanol C100 - Kekuatan Vitamin C Generasi Ketiga + Ekstrak Biji Anggur

CoQuinone® Bahan Bakar Sel Menguatkan Hidup Anda

Sistem Kardiovaskular